Show simple item record

dc.contributor.authorRizo Moreno, Héctorspa
dc.coverage.spatialUniversidad Autónoma de Occidente. Calle 25 115-85. Km 2 vía Cali-Jamundíspa
dc.date.accessioned2011-09-28T22:29:30Zspa
dc.date.available2011-09-28T22:29:30Zspa
dc.date.issued2004-07spa
dc.identifier.issn0121-0777spa
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10614/170spa
dc.description.abstractWithin the context of current world development, pedagogical models implemented in the education institutions are required to Benedit autonomous work done by the students on the traditional and single protagonist, the teacher. Essentially, a transmitter should be passed on where the teacher must focus in the creation of scenarios in which the student will be able to find and generate conditions that will in turn create intellectual, emotional, and physical growth. The new pedagogical tendencies are rich in the realization of activities on the part of the student, which impact and are impacted by the conception of evaluation of the learning process. In this work, we bear closely the elements already mentioned and under the motto that evaluation is not the end of education in the process nor in itself. It proposes that we center on the academic production of the students. The proposal described here, incorporates the analysis of the so called evaluative moments, the importance of comprehensive evaluation and boards the relationship between measurement- evaluation-grading and it calls for the necessity of giving meaning to the number as an element of certification of the acquired knowledge.eng
dc.description.abstractEn el marco de los actuales desarrollos mundiales se requiere que los modelos pedagógicos implementados en las instituciones educativas privilegien el trabajo autónomo de los estudiantes sobre el tradicional y único protagonismo del docente. De un modelo esencialmente transmisionista ha de pasarse a uno en donde el profesor debe enfocarse en la creación de escenarios en los cuales el alumno pueda encontrar y generar condiciones para crecer intelectual, emocional y físicamente. Las nuevas tendencias pedagógicas son ricas en la realización de actividades por parte del alumno, las cuales impactan y son impactadas por la concepción que se tenga de la evaluación del aprendizaje. En el presente trabajo se tienen presentes los elementos anteriormente planteados y con la consigna de que la evaluación no es el fin de la educación ni tampoco es un fin en sí misma, propone que ésta se centre en la producción académica de los estudiantes. La propuesta que se describe incorpora el análisis de los llamados momentos evaluativos, la importancia de las evaluaciones de tipo comprehensivo y, abordando la relación medición-evaluación-calificación, señala la necesidad de dar sentido al significado del número como elemento de certificación de los conocimientos adquiridos.spa
dc.formatapplication/pdfspa
dc.language.isospaspa
dc.publisherUniversidad Autónoma de Occidentespa
dc.relation.ispartofseriesEl hombre y la máquina no. 23 (jul.-dic. 2004); p. 8-17spa
dc.rightsDerechos Reservados - Universidad Autónoma de Occidentespa
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/spa
dc.sourceinstname:Universidad Autónoma de Occidentespa
dc.sourcereponame:Repositorio Institucional UAOspa
dc.subjectMediciones y pruebas educativasspa
dc.subjectAprendizajespa
dc.subjectEducational tests and measurementsspa
dc.subjectLearningspa
dc.titleEvaluación del aprendizajespa
dc.typeArtículo de revistaspa
dc.rights.accessrightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessspa
dc.rights.creativecommonsAtribución-NoComercial 4.0 Internacional (CC BY-NC 4.0)spa
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501spa
dc.type.contentTextspa
dc.type.driverinfo:eu-repo/semantics/articlespa
dc.type.redcolhttp://purl.org/redcol/resource_type/ARTREFspa
oaire.accessrightshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2spa
oaire.versionhttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85spa
dc.type.versioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersionspa


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Derechos Reservados - Universidad Autónoma de Occidente
Except where otherwise noted, this item's license is described as Derechos Reservados - Universidad Autónoma de Occidente