2020-05-27

Propuesta comunicativa para la inclusión en personas con discapacidad visual, caso: asistentes de la sala Hellen Keller de la Biblioteca Departamental del Valle

Nástar Murillo, Juan Sebastian

Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10614/12426
Export Citations:
Export to Mendeley Export to RIS Export to Zotero
Title: Propuesta comunicativa para la inclusión en personas con discapacidad visual, caso: asistentes de la sala Hellen Keller de la Biblioteca Departamental del Valle
Authors: Nástar Murillo, Juan Sebastian
metadata.dc.contributor.advisor: Narváez Cardona, Elizabeth
Keywords: Comunicación Social y Periodismo;Educomunicación;Inclusión digital;Medios alternativos incluyentes;Comunicación para personas con discapacidad visual;Comunicación para la inclusión;Producto comunicativo;Educommunication;Digital inclusion;Inclusive alternative media;Communication for the visually impaired;Communication for inclusion;Communication product
Issue Date: 27-May-2020
Publisher: Universidad Autónoma de Occidente
Abstract: This work aims to provide a solution to the problem of inclusion in people with visual disabilities, assistants from the Hellen Keller room of the Departmental Library of the Valley. Which have been limited in different communicative forms, which have not allowed them to adapt to this new reality: hyperconnected, multimedia, instantaneous and global. For this, a work plan was developed based on investigating the ways of interaction between people with visual disabilities and the communication media present in the room. Followed by analyzing their shortcomings and their needs regarding the communicative appropriation of the media present in that place, both print and digital. And finally, develop a communicative product capable of responding to detected needs and shortcomings. The research focused qualitatively, it is based on the paradigm of liberation proposed by Paulo Freire, which takes place in the Latin American school of communication, which proposes the use of any communication medium: songs, photos, texts, etc. for the training of people, moving away from the imposed models and developing interaction processes in situ. The final communicative product was developed taking into account the unique conditions of this space - time: young people, digital users, visitors to the room, etc. For this reason, a WhatsApp video adapted to its characteristics and its forms of content consumption (its sensory perception) was proposed. This communicational product reflects fieldwork, it is an effective mechanism for inclusion in attendees, since it shortens digital gaps and establishes participation mechanisms in its construction, since it includes participants to obtain information and was through their own experiences told, their realization. Furthermore, when the proposal remains with them, they can spread it, learn it, teach it, improve it, that is, it generates processes of appropriation and knowledge, also improving social relationships
Description: Este trabajo pretende dar una solución al problema de la inclusión en personas con discapacidad visual, asistentes de la sala Hellen Keller de la Biblioteca Departamental del Valle. Los cuales han sido limitados en distintas formas comunicativas, las cuales, no les han permitido adaptarse a esta nueva realidad: hiperconectada, multimedial, instantánea y global. Para esto se desarrolló un plan de trabajo que partiera de indagar las maneras de interacción entre las personas con discapacidad visual y los medios comunicativos presentes en la sala. Seguido de analizar sus falencias y sus necesidades con respecto a la apropiación comunicativa de los medios presentes en ese lugar tanto impresos como digitales. Y finalmente, desarrollar un producto comunicativo capaz de responder a las necesidades y falencias detectadas. La investigación se enfocó cualitativamente, se basa en el paradigma de la liberación propuesto por Paulo Freire, que se desarrolla en la escuela latinoamericana de comunicación, que plantea el uso de cualquier medio comunicativo: canciones, fotos, textos, etc. para la formación de las personas, alejándose de los modelos impuestos y desarrollando procesos de interacción in situ. El producto comunicativo final se desarrolló teniendo en cuenta las condiciones únicas de este espacio – tiempo: jóvenes, usuarios digitales, visitantes de la sala, etc. Por ello se propuso un video por WhatsApp adaptado a sus características y sus formas de consumo de contenido (su percepción sensorial). Este producto comunicacional refleja el trabajo de campo, es un mecanismo eficaz de inclusión en los asistentes, pues acorta las brechas digitales y establece mecanismos de participación en su construcción, ya que incluye a los participantes para la obtención de información y fue a través de sus propias experiencias contadas, su realización. Además al quedar la propuesta con ellos, pueden difundirla, aprenderla, enseñarla, mejorarla, es decir, genera procesos de apropiación y de conocimiento, mejorando también el relacionamiento social
URI: http://red.uao.edu.co//handle/10614/12426
Appears in Collections:Comunicación social-periodismo

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
T09270.pdf1.42 MBAdobe PDFView/Open
T9270A.mp4130.05 MBMP4View/Open
TA9270.pdf845.71 kBAdobe PDFView/Open    Request a copy

This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons